Прочетен: 2427 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 09.02.2007 10:16
"Пропагандата е обречена на провал само когато външно прилича на пропаганда"
"Масите наричат истина информацията, която им е най-добре позната — написал Йозеф Гьобелс - Обикновените хора са много по примитивни, отколкото предполагаме. Затова пропагандата, по същество, винаги трябва да бъде проста и безкрайно повтаряща се. В крайна сметка най -добри резултати във влиянието над обществото постига само този, който е способен да сведе проблемите до прости слова и изрази и у когото му стига мъжеството да ги повтаря постоянно в една опростена форма, без да се интересува от възраженията на високочели интелектуалци"
Масираната пропаганда в СМИ напълно е способна да ни диктува това, за което да мислим и да ни наведе на „правилната” посока на разсъждения. Всяко събитие и неговото отразяване може да ни накара „да го забележим” и съответно-да не му обърнем внимание, без никаква връзка с неговата значимост за обществото. През 80та в щатите Kinder, D, & lyengar си направили експеримент. Цяла седмица монтирали вечерните новини така, че доброволците получавали определена доза новини по някакъв проблем(мишена). Напр-едни научавали всяка вечер за слабости в отбраната, други за замърсяването на околната среда, трети за инфлацията и икономическото дередже. След края на експеримента болшинството си мислели, че проблемът-мишена е от първа важност за страната и съответно преценявали дейността на президента именно по справянето с този проблем. Така оценявали и кандидатите за власт-именно по изявените силни страни по дадения проблем -мишена Информационната активност на отразяването на даден проблем-заключили учените-позволява той да заеме нееквивалентно значение спрямо реалния му статус. Мухата става слон в информационното пространство. Минималното отразяване затвърждава представата, че даден обект е маловажен. Напр, когато отразявали митингите на компартията в Русия, задължително се показват старци, с портрет на Сталин, а когато на един митинг докарали коза-всички камери се насочвали къмм нея. В наши дни-бай Петко от дървото на митинга на Атака. Така се изгражда системна представа от случайни събития, благодарение на които се гради неадекватен, дори комичен образ.
Не е никаква тайна, че СМИ редовно направляват мненията ни по теми, които те избират- и хората считат за най актуални точно най осветените в СМИ. "Къде ходила и кво прави властта, тероризма, престъпността, социалното неравенство, безработицата. Обаче вероятността да загинеш от тероризъм е колкото да те удари гръмотевица. Същото е положението и с птичия грип, с лудата крава. Не така е обаче положението с пътните катастрофи, битовото насилие, болестите-високо кръвно, стрес, тютюн, ТБЦ , здравната каса, дереджето в болниците- една всекидневна война. Обаче ние четем за птичия грип, а не четем и не гледаме за пътния хаос или за мизерията и некадърността в болниците, от които всеки ден мрат стотици.. Защото СМИ и тези, които ги държат, не искат ние да се плашим от автомобилите-иначе щяха да дават от сутрин до вечер размазани, щеше да има интервюта с катаджии, които не си вършат работа, с властници и администрации, не взели мерки, със социални служби и работодатели-със същата активност, с която ни показват властниците, терактовете и пр. За болници и здравен хал научаваме, само ако някой от тях -СМИ, се опари с реалния сблъсък с тях или тези неработещи институции, от които зависим всички.
По нашето време СМИ са инструмент за власт-ключов елемент за социално господство. Те моделират т.н обществено мнение и го превръщан в социална реалност. .Да вземем за пример ваянето на образа на Бойко, който е много красноречив пример.
При него се използват почти всички похвати в медийния ПР, в различни моменти, според нуждата :
- заблуждаване-фокусира се нещо, за да се отвлече внимание от друго, размива се собствената отговорност и се прехвърля върху колективни органи.
-назоваване с лоши имена и лепене на етикети-смърфове и пр
-ефект на ореола-тва ясно. Създава се образ, който свети. Митът се основава на вече съществуващи традиции и представи в общественото съзнание. Последното се характеризира със силна степен на инертност, следствие на което поднесената във формата на мит информация лесно се внедрява в структурата на общественото съзнание.
-ефект на първичността-д-р Гьобелс-който първи каже, набива образа в главите. ББ пръв заговори с и на езика на народа за проблемите муТова се нарича още и игра на простолюдие
-ефектът на присъствието- той е винаги там, на бойната линия, широко и напоително отразено. Това създава имитационна среда с огромно въздействие
-използване на медиатори-не пряка пропаганда, а чрез спонтанно избрани авторитети. Разни комитети от културтрегери, учени, известни калпачори. Сдружения и пр Подбират се такива, които са авторитети в проблемни области-престъпност, здравеопазване .
- използване на класификатори-символни думи от речта, които отключват асоциации-защото речта всъщност има за цел да класифицира! Тези думи рязко трябва да контрастират с официалния език.Тези думи и изрази имат двойна рола-първо, трябва да са полезни за описване на собствената правилна и позитивна и конструктивна позиция, а второ тези контрастиращи думи трябва охарактеризират враговете в негативен аспект-(по принципа на контраста) "Ние ги фащаме-те ги пущат"
-обратната връзка-като кандидат за депутат, обиколи страната -да го видят, чуят и пипнат-е сетне депутат не стана-що му е.
-обход по фланга-скриваш никога не казваш какво точно ще правиш, не обещаваш, манкираш и се измяташ, но винаги избягваш конфликт с авторитети или господстващи популярни настроения, възгледи, норми-хем си с атака, хем не си, хем се кандидатирашш, хем не, хем си десен, хем си с левите
Огромно значение има-пишат спецовете- заиграването с аудиторията, като хвалиш националните приоритети, и показваш състрадание към проблемите на обикновения чмовек и поразените социални групи, и то без да кажеш ни една дума срещу лошите.
-повторение--тва е ясно още от Гьобелс
-рейтингуване. Непрестанно изтъкване на рейтинги., в които сме най-високо
-създаване на асоциации-асоциативен образ-мачо, мъжкар
-социално одобрение. Осъществява се чрез специален подбор на изказвания на влиятелни обществени личности, чрез широко оповестяване на резултати или част от резултатите от допитвания до общественото мнение и пр.
-създаване на проблеми-вж по горе-боклука
-пробни балони-ставащото със Сидеров и Атака- Сидеров беше пробния балон, по който се подготви същинското мероприятия
-класифицирането - нещо като „Лепене на етикети”. При него явленията или личностите се класифицират така, че да прездизвикат симпатия или антипатия-метода на отвличане на вниманието-питат го за едно, говори за друго
-метода на пренаписване на историята-такава, вкаквато му се иска да е била, когато той е бил Секретар на МВР
-коментар, в който осмиваш опонента. При многократно излъчване на подиграватели послания спрямо някого, неусетно се изгражда имидж на несериозен и повърхностен човек, към когото не бива да имаме доверие.
-най мощното пропагандно оръжие обаче се нарича създаване на информационна вълна. Подема се нещо и се гледа вторичната вълна, без да си мърдаш пръстта. .Целта е да се дестабилизират социални групи, да падне вЕрата им в някой и да се насочи към нашия.
Всичко това Бойко няма откъде да го знае. Някой му го шепне. Познайте кой.
Първо по света, после и у нас
Поредната лъжа за нахапан човек от бездо...