Прочетен: 1701 Коментари: 2 Гласове:
Последна промяна: 28.05.2007 10:11
„Знаете ли, че св Юда е светец- патрон на изгубените каузи?”-пита пияният професор Дейвид Гейл от едноименния филм.” Имало е двама Юда. Юда, който е бил свят човек и другият.Юда, който е бил лошия. Той е, който е предал Исус и се е опитал да го целуне.Но в средните векове никога не са се молили на добрия Юда, от страх да не докарат лошия по погрешка.Следователно, никога не са му създавали работа, освен ако не е била неизпълнима.”
Трябва ли от тези избори да се правят генерални изводи за политическата карта на днешния ден. Не. Негласуването излезе победител, а то е израз на много фактори.
Всякакви генерални изводи, че е необходим някакъв суперрадикален подход са прибързани. Защото негласуването на тези избори е точно рационалното действие. Ирационално е да викаш-„Помощ, бият Паниковски”, нонстоп да облайваш чрез ефира, че нещо фатално е станало. Тези избори само скицират ситуацията.
Не така обаче седят нещата в дясно.
Първо, това е поредната дясна загуба. Второ, и утре и вдругиден ще е все тая, и по зле ще става. И няма никакво значение кой написал преди пет години „Реквием в тъмносиньо”, кой предложил тогаз рефрешване на СДС или създаването му наново на конфедеративен принцип. Важното е, че не стана.
Клишетата-„обединението вдясно днес ще оправи нещата", са кауза пердута от всякъде. Едните десни ще зоват морала за кауза, другите ще гледат прагматизма.
Всяко нещо се прави навреме-четири загубени години промениха твърде много неща. Нямаше толкова властваща масова ирационалност.
Дясното трябва да се моли на св Юда-добрия, за да оцелее.
Фактите са, че както Солидарност се разпадна като си свърши работата, така и всички партии в цяла Източна Европа, провели Прехода, си отидоха. Отиде си каузата им. А когато си отиде каузата, тя се замества с келепира, като същност на политическия ерзац.
Значи, когато иде реч за политика има две нива. Публично-това за пред Бареков и наивно-питащото изражение на Цветанка Ризова по Нова. На първо ниво ни замярват с политерати-използване на клишета като”„Обединение, "Общо европейско бъдеще" „ Краят на прехода” „Публичното пространство” „Каузата Герб” и прочие. Демек, всичко се облайва и се обвива с клишета, за да му се предаде някакъв приемлив принципен и политически вид, че да могат сетне да нищят анализи-„какво, аджеба, е искал да каже политикът Х” и какво произтича от горното. Ми нищо не произтича-нищо на квадрат!
Втората, истинската същност, си е символната. Тук няма какво да се лъжем-иде реч за търговия, за размяна. Защото участващите в политиката знаят каква цена се плаща, за да се стигне дотам да се занимаваш професионално с политика. Платиш ли цената, едва ли вече си загрижен за унижените и оскърбените. А цената е ясна-нали се сещате как я показа Васил Михайлов във филма „Маргарит и Маргарита”-сцената със завързването на обувките. Тези дни говорих с приятел, за когото може да се каже, че живее с политиката. Той ми разказа за един характерен диалог в управляващите партии: „Аве тия от партия У(коалиционен партньор) се насраха да крадат..за нас не остана.” И още : ”Ми стана Зет( градски шеф на опозиционна партия) и каза-господа, махам се от вас, станах на години, докога ще седя в опозиция..няма кво да се лъжем, ние сме в партиите, за да дойдем на власт-на кой не му трябва власт( за да се оправи-б.м).”
Хората са били винаги заблуждавани, че политиката е израз на справедливост. Излизайки от репресии, от тоталитаризъм, чертите на масовия човек стават винаги социална идеология. Тя става реалност. И щом е така-винаги политиката ще е риъл политик, тъй като тези, които я упражняват, ще използват механизмът на бягство от свободата (Фром, едноименното произв, стр 240) и ще въплъщават силата; ще твърдят, че политиката им е израз на справедливост. „Ето на, дайте да изметем лошите и да въздадем справедливост и като дойдем на власт, ние ще оправим нещата..”.
Всъщност, ще оправят само себе си.
Да дойдеш на власт и си оправиш тотото.Това не е ли кауза? Защото само при комунизма общото седеше над личното.
Да, демокрацията е власт на народа-обаче още Паскал го е казал
Защо хората вървят след мнозинството? Защото правото е на негова страна ли? Не, защото е силно!“ Така, че пътят към политическия рак на системата е открит. Как можеш да се сърдиш на съмишленик, че поставя собствените си интереси пред обществените.Че се е записал в печелившия отбор.
И още политерати-„Ако искаш да видиш лявото, гледай Русия-за дясното гледай Полша”
А там, близнаците Качински се борят за установяване на „четвърта” република-нещо като четвърто българско славно царство. Те произлизат от зората на борбата за демокрация и считат, че последните правителства са предали Полша, пренебрегнали са идеалите, за които са се борили и са ги извратили.Борят се за „чиста” и „силна” Полша, по думите на Лех, осъзнаваща историческото си предназначение в ключовото си геополитическо положение. Широко разпространената корупция на европейска Полша по време на левите е главната причина за общественото недоволство, изразяващо се както с ниска активност, така и в мощна подкрепа на политици, които обещават именно
промяна на морала
и ново начало. Ново, доколкото е на чисто, а всъщност е това, за което са се борили работниците от Гданск, през 80 –те, или преведено на наша почва-за доброто, истинското седесе от митинга 90та.
Съвсем друг е въпроса с реализацията на обещанията. Там-нищо ново. Но дали ще дочакаме синца да се убедят в това? Вероятно. Както дочакахме след 4 години да стигнат до идеята за рефреша. Но да уточним-ще го дочакаме като аутсайдери-както досега..
НЕ НИ ЗАБРАВЯЙТЕ, МОЛИМ ВИ В ИМЕТО ГОСПО...
МОЛИМ СЕ НА БОГА, МАЦЕ И ДОЦЕ, ДОЦЕ