Прочетен: 2678 Коментари: 7 Гласове:
Последна промяна: 21.11.2007 22:05
Когато отивах в родната казарма, изобщо не познавах хората. След нея си мисля, че от човека по голям звяр няма. Хилядите хора, посетили затвори и арести знаят колко опасно нещо е овластения с някаква власт и надмощие. Хиляди жени също търпят унижения и насилия. Хиляди деца.
В основата на всичко седи упражняването на власт, на някакво предимство на един, спрямо друг, който е беззащитен-упражнявано по брутален начин
За целта трябва да имаме само едно -безконтролност- и така властта и предимството стигат до
беспредел-руска дума, лагерен жаргон, която обозначава безкрайността на произвола.
Колкото по се е издигал човекът по пътя на цивилизационното си развитие, толкова повече ограничения му се е налагало да търпи. Като първобитна муцуна той е онождал всяка самка, когато му е било кеф. Фройд , Райх и маса други отдавна са доказали връзката между цивилизационното развитие и ограниченията, които обществения интерес налага. Те твърдят, че страхът и първичните инстинкти, от една страна намаляват с напредъка на цивилизацията, защото организираният живот на обществото постепенно премахва причините за тях. От друга страна цивилизацията налага ограничение на сексуалността и инстинктите. За да избегне реалния страх, пише Райх, на човек се налага да ограничи влеченията си, нецелесъобразно е да проявява агресия, даже и да умира от глад при икономическа криза, а сексуалното влечение е сковано от норми и предразсъдъци.
С други думи, цивилизацията е изкуствен продукт, създаден от съзнателните, волеви човешки ограничения. Саморефлектиращо и осъзнато поддържано състояние на неестествено живеене. Колкото по-изкуствен - по-далеч от природното състояние - е животът, който водиш, толкова по-цивилизован си.
Изкуствените конструкции са съставено от компоненти, които са ясно отчленени един от друг. Такъв конструкт е мостът, прехвърлен през река. Той е нещо, по същината си различно от паднало през реката дърво, макар и по двете да можеш да я пресечеш.
Цивилизацията - това са ясните граници между нещата. Колкото са по-видни границите, толкова по-цивилизован си.
Например, по отношение на властта, цивилизацията чертае границите, наречени разделение на властите и върховенство на закона. Докато тези граници съществуват
може да се говори за политика. Няма граници - няма политика Има власт. Властта, която няма вътрешни граници, не е цивилизация. Тя е като безкрайното, кално руско поле през пролетта. Това е то беспредел-без предели
Ограниченията - пределите - върху волята могат да дойдат само от три места. Първо: от степента на цивилизованост на лидера,, която е от по-висок порядък от окръжаващата цивилизация. Тоест, от нивото на самодисциплината му и по високия индекс на саможертва.
Второ: самата цивилизация. Със своя индекс на цивилизованост –институции, ценности, не позволяващи преминаване отвъд нормите
Трето-традиционното общество, с неговите внушени вярвания и табу-та и предварително определени роли ("традиции"), които могат да ограничат индивидуалната воля.
И тъй, когато властта не може да бъде спряна от нито от едно от трите на нашите славянски ширини, то за този, който я олицетворява, му остава само да съсредоточи всичката власт до степен, която той желае. Да се обяви за Бог. Но още Аристотел твърди, че човек, живеещ отвъд правилата на човешката общност и нейните ограничителни кодове, може да бъде едно от две неща: не само (и не предимно) Бог, но и Звяр.
Става звяр, както всеки по стар зег, тартор на килия, милиционер-всеки, който има някаква власт, защото човек отхвърля цивилизацонните ограничения, оставен без контрола на цивилизацията. Дава път на най-дивото от себе си.
Това, в политиката, като наука за властта, казват, че е възможно само с доброволното съгласие на робите.
Борис Пастернак беше казал:
„Никой не може да ти даде свободата като подарък,ако вече не я притежаваш извътре, въплътена в теб. Няма нищо по фалшиво от ВЪНШНАТА СВОБОДА, ако човеку липсва вътрешна свобода.”
Простата история сочи, че в политиката има само две идеи, които са истински, защото се коренят в същността на човешката природа. Едната гласи "Искам някой (държавата, вождът) да се грижи за мен, да ми осигурява поминък и да ми казва какво да правя", а другата е "Искам държавата да ми осигури условия сам или в доброволно сдружение с други да се грижа за себе си и семейството си, и така за обществото".
Всички останали "идеологии" произлизат от първата, разчитат на отделни групи от широката маса и обслужват хора, които искат да влязат във властта, за да преразпределят средства. Да станат могъщи и безконтролни. Но тъй като цивилизационните ограничения са нещо, изискващо зор, то идеите на първата група винаги са печеливши сред широките маси. Съществува само един начин за ограничаване на тази злоупотреба - максимално ограничаване на ресурсите за преразпределение в ръцете на политиците и максимален взаимен контрол между властите, Което пък зависи от цивилизационният индекс на обществото. Съвременната западна цивилизация е основана на тези принципи, и колкото и да изглежда, че е затънала в корупция, тази корупция е минималната възможна.
А ние. Славяни.
Питащите като теб търсят кораб който да върви по суша море и въздух.
Не питащите като мен са тръгнали по някаква пътечка, по която е минал и някой друг, след него идва друг...и знаеш какво става с пътечката.
По-добре собствена нова пътека, отколкото широк разрушен път.
Избираш.
Успех!
Корекция на цивилизационния индекс на обществото - е отговорът на въпроса "какво да се прави?" според мен.
Тогава идват по-интересните въпроси - "как?" и "кой трябва да го направи?"
Политиците едва ли изгарят от желание самостоятелно да ограничат максимално ресурсите за преразпределение, съсредоточени в ръцете им.
22.11.2007 20:34
Остава още да се стигне дотам, че не управляващите да определят сроковете за делата си, а компетентния избирател...още нещо добавено от подобно мислещи и хоризонта ще се проясни.
Желанието го има, време е отново да закипим, защото сме много.
За да се изправи България!