Прочетен: 2541 Коментари: 2 Гласове:
Последна промяна: 25.04.2008 17:06
Днес е 24 април 2008. Преди 70 години и три дена, на 49-ия рожден ден на Хитлер, е била премиерата на първия четиричасов суперфилм "Олимпия", с режисьор младата и почти начинаеща Лени Рифенщал, станал легенда на световното кино и сочен до днес за един от десетте на най-добрите филми на всички времена и народи. Олимпия”е титаничен филм, като труд, постижения, новаторство-просто изкуство. Филмът започва с описания на историята на Олимпийските игри и античните статуи на Фидий от древността "оживяват" у Рифенщал в хомоеротични образи на изваяните немски атлети.
А на 19 април преди 52 години е роден Волен Сидеров.
Лени постоянно експериментира, снимайки от необичайни за времето си места: в движещи се автомобили, излитащи балони, в кранове. Едрите планове, ниския ракурс и монтажът са сред основните й похвати. Тя използвала всички звукови и светлинни техники на игралното кино за времето си, с което документалните й филми стават зрелищни и мощно въздействащи. Джордж Лукас признава, че е финалната сцена на "Междузвездни войни - Епизод ІV: Нова надежда" е заимствана кадър по кадър от церемонията по връчване на медалите в "Олимпия. . И нещо любопитно- въпреки настояванията на Гьобелс, лично Хитлер разрешава да останат сцените, в които черният Джеси Оуънс помита най-доброто, което Дойчланд юбер алес изважда.
Защо ли?
Междувпрочем, първите телевизионни излъчвания са от именно тези олимпийски игри.
В интрото на „Триумфът на Волята”-вторият фамозен филм на Лени, посветен на конгрес на НСДАП и известен като първа пропагандна лента, от облаците се спуска самолет, който постепенно хвърля увеличаващата се сянка над древния Нюрнберг. Самолетът рулира и от него излиза самият Той-Спасителят на Германия. Ниският и обикновен Хитлер изглежда като митичен херой.
Пол Верховен признава, че е крал от "Триумф на волята" за "Звездни рейнджъри", а критиците откриват влиянието на Рифенщал в редица други съвременни шедьоври
За филма Рифенщал репетира усилено за заключителната реч на Хитлер: копае окопи за кадри от нисък план и строи кули за заснемане на тълпата в общ план. След това монтира образите на звуков фон от преминаващите в парад войници. Получава филм с изключителен емоционален заряд и магнетизъм. Заключителната реч на Хитлер, предвидена като поанта на филма, почва с това:
„Когато партията се състоеше от седем члена, аз обещах, че ще следваме два принципа
-че ще имаме истинска идеология
-че ще бъдем безкомпромисни в преследването й, само за издигане на мощта на Германия.”
Лени Рифенщал доживя до 101 години и макар, че през по-голямата част от дългия си живот след разгрома на фашизма снима яки африканци и пъстри риби, това, с което се свързва името й, са именно тези два нейни документални филма, за които после имаше доста проблеми. Без да е била нацистка, а май бе еврейка. Тя никога не е признавала съучастие и емоционална привързаност към нацизма, за което бе подложена на моралния съд на победителите. Винаги е твърдяла, че служи на изкуството с цялата мощ на таланта си, изцяло вглъбена и забравила за околния свят, изключвайки другите си усещания по някакъв несъзнателен, вътрешен закон и стремеж към съвършенството на формата и изказа.
Пропагандата чрез кино почва с нацизма. Броненосецът Потемкин да има да взема.
При историческият материализъм имаше следният постулат-не личностите правят историята, а съответните социално икономически условия излъчват необходимата личност, която прави историята. Колелото на историята не се върти от личностите, а от масите и класовата борба.
Само, че личностите въртят колелото на масите и ги карат да прескачат цели епохи. Тласкани от невидимата ръка на Провидението.. Остават усещането, образът и емоцията, която са предизвиквали в преживелите събитията. Впрочем, за историята е важен разказът на победителите.
Ако направим едно социологическо проучване за респект към лидери и народни водачи сред европейците, кой, мислите ще победи: Хитлер, Сталин, Ленин или Чърчил. Сложете и Кастро, чийто магнетизъм е безспорен. Мисля, че отговора ще е Хитлер. Заради впрегнатото в неговата кауза изкуство, което е изтрило избирателно паметта на съвременниците Когато рационалността е забравена, а са останали само емоциите, набити от телевизията, киното, жестовете и усетът за владеене на хората и потапяне в общата маршировка. И се получава нещо като затворен кръг-владеенето на масите,като двустранен процес, първото стъпало, сетне можене на пропаганда и изкуство, медии, води до историческа памет. Значимост. Защото споменът е емоция, а тя винаги бяга от реалността, а историческият мит е по силен от ужаса на престъпленията в нея.
Само, че стана сложно.
Ако опростим поуката, тя е, че изкуството може да се използва и за антихуманни послания. Както думите, медиите, както всичко-вкл и кухненският нож. Може да се убива с всичко. Стига да си достатъчно устремен. Че красотата непременно се стреми към доброто и служенето й е себедостатъчно е поредната масова заблуда. Че силните думи и ефектните жестове- са една обикновена празнота и измама. Че красивият и точен изказ и суетният самовлюбен финес на формата; че добрите намерения, дори, лишени от съчувствие, човещина, социалност -са оръжията на Дявола.
А хубавото и лошо през целият ни живот се разиграва в първите ни и любими трийсет квадрата. Обикновено-най сиромашките и неугледни. Които задължително забравяме сетне. И защо точно те са ни любимите-никога не се замисляме. Защото са истински.