Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.08.2011 03:21 - За милосърдието, руснаците и англичаните
Автор: zemaria Категория: Политика   
Прочетен: 3273 Коментари: 6 Гласове:
4

Последна промяна: 21.08.2011 03:35

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 Не ги мислете англичаните. Те имат общество, в което човек за човека не е гад."Човек за човека е брат, разбра ли, бе гад" Все още по улиците може да те поздрави напълно непознат. Масово ти се усмихват и ти помагат за най-малкото нещо. Ако на улицата падне някой или се спъне-към него се втурват да му помогнат всички, или ако има нужда, викат линейка, която иде на минутата.

Разказвал съм ви, как затънах на оживен булевард в голяма локва и колата се напълни за секунда. Валеше неописуем дъжд, и биеше град с големина на малко яйце. Колата пре мен спря-модерен джип и двйка на около 30 се втурнаха към мен да помагат-викам, не, чакам приятел. Те-ама ние сега ще те измъкнем. Гмуркаха се да ме закачат на два пъти и ме изтеглиха, бяха почти до кръста във вода. Не приеха после нищо, разбира се.
 

Катастрофирах, една събота вечер и от съседния пъб се втурна една огромна тълпа-не, за сеир,  а за да помагат. Слава Богу, бяхме ОК. Предлагаха ми кой каквото има за пиенеimage) Чудеха се как да помогнат. Някой донесе вода, друг се обади, където трябва, а когато за нула време дойдоха службите, хората ги посрещнаха с ръкопляскания.

Не ги мислете хората, които работят каквото и да е. Тук се пита само-имаш ли работа. Всяка работа, казват тук, заслужава уважение. В България се пита само-ама кво точно работиш, с тайната надежда да ти се надсмеят"ей го, тоя, мие чинии- навънка, пълен помияр". Аз тука строя атомни централи, доктор съм -за 400 лева. Седя си тук, в мизерията, ама съм горд учен, тарикат, затуй съм учил, няма да ставам помияр. МЪрзелът се обяснява с достойнство, непоемането на някакъв риск-с родолюбие-но това се плаща -знаете как.

Няма да ги стигнем следващите 300 години, англичаните. Въпреки Боко, дето днес пак се е изхвърлил-ми ние да работим, па те нека си палят градовете.

Ако ще да ги разрушат, не може да ги стигнем по съзнание. И пак ще ги построят за нула време- и пак ще живеят по-добре-защото са общество. А не стадо. Хора, а не..

Темата ми, обаче е за милосърдието. Как стана така, че станахме общество, напълно безчувстено и оскотяло към останалите. Беднотията  и мизерията ли са виновни. Та нали нас са ни учили в училище  от най ранна възраст да ставаме в автобуса  и да отстъпвам място на възрастните. Имаше Тимуровски команди-помагахме на слаби, бедни, немощни, цепехме дърва, пазарувахме и пр. На всеки отличник имаше прикрепен слабак. Обществото-т,н Комсомол, пионерска организация и пр, бдеше изкъсо.
Нека да видим какво пише по въпроса един руснак.
..............

Подхлъзнах се, паднах лошо.В центъра на града, в седем вечерта. Възможно най-зле-с лице надолу, счупих си носа, ръката ми изскочи от рамото. Лицето ми се обля в кръв, която напълни устата ми, не можех да говоря. С последни усилия станах, довлякох се до близък вход и се опитах да спра кръвта с носна кърпичка-къде ти, усещах, че всеки момент ще изпадна в шок  и реших да се прибера в къщи-четиристотин метра. Ставаше ми все по зле от болката. Вървях по улицата и си мислех, че не се клатя. Добре помня това прибиране и лицата на хората, които срещнах. Жена с момиченце, двойка, сетне възрастна жена, после мъж, млади момчета-всички се вглеждаха в мен любопитно, а после отместваха поглед от мен, извръщаха се. Запомних им лицата на всичките-явно от изостреното от болката неконтролирано внимание, или от очакването за помощ

Болката натискаше съзнанието ми, идваше ми да просто да легна и се предам, но аз разбирах, че ако се отпусна на тротоара, просто ще ме прескочат, ще ме заобиколят. Единственият ми шанс беше да се добера до в къщи. Така и никой не ми помогна.

По късно дълго размишлявах над случилото се. Възможно ли е да са ме взели за пиян. Не, не изглеждах изобщо. Но дори и за пиян да са ме вземали-та те виждаха, че съм целият в кръв, че нещо се е случило, поне да ме бяха попитали. Поне някой да ме беше попитал какво ми е? Значи, по добре да отминеш, да не се забъркваш, да не си губиш времето, силите, значи, това не ме засяга, стана обикновено чувство?

С огорчение си припомнях за тези хора, отначало се ядосвах, обвинявах ги, после се замислих за себе си. Лесно е да упрекваш другите, но непременно трябва да видиш и себе си. Не съм имал същата ситуация, но нещо подобно-да отмина, да се измъкна, без да се забърквам, се е пораждало и у мен. Като доказах своята вина, разбрах колко банално и обикновено стана това чувство, как се е настанило и утвърдило.

На един познат се разболя майка му. Той знаеше, че трябва да бутне нещо на лекаря, но самият той беше стеснителен. Все пак страхът го накара да преодолее стеснителността и той  нагласи някаква сума, уж  за лекарства, препарати и прочие. Лекарят разперил ръце и казал: „Аз такива пари не вземам!”. „ А какви трябват”. „Десет пъти повече!” Моят познат е обикновен  инженер, с ограничени средства, но заради майка си, разбира се, намерил парите, занесъл ги, срамежливо, в плик, а лекарят спокойно ги извадил и преброил.

Майка му почина след операцията. Лекарят обяснил на приятелят ми: „ Проверих, майка ви не е починала в резултат на операцията, не е издържало сърцето, затова ще задържа парите." Той бил убеден, в своята порядъчност, защото, нали, ако беше починала от операцията, той би върнал парите..

Споменавам този случай не защото е особен, ами щото никой не го смята за особен.

След онова падане останах в болница. Най обикновено отделение на стара болница, която ,естествено, беше в ужасно състояние. Сградата беше овехтяла, коридорите-олющени, мизерия, стаите препълнени, имаше легла чак в коридорите. Някой се моли да го вдигнат,  друг иска вода, миризми…Все едно фронтова болница след бой. Само че, нямаше и не се виждаха санитарки. В травматологичното вместо четири, имаше само една. През нощите, от болка не можех да спя и помагах. На един давах вода, друг-гипсиран, обръщах. Повика ме една възрастна жена. Помоли ме да поседя до нея. Оплака се, че се страхува. Заговори за близките си, които са далеко, разказа ми за своя труден и самотен сега живот. Хвана ме за ръката. Помислих, че заспа. А тя беше издъхнала. Ръката и изстина.

Отдъхни си, читателю. Това не се е случило-по точно не с мен. Разказах ви част от есето на един руски писател—Даниил Гранин
Написано е през 1986. Авторът е фронтовак. Ето как продължава разказа си той

На фронта се нагледах на всякакви видове смърт. В нашият гладен окопен живот беше изключено да видиш ранен и да го подминеш. Дали от твоята част, дали от друга, беше невъзможно да се извърнеш, да се престориш, че не си го забелязал.  Помагаха, влачеха на гърб, превързваха, рискуваха живота си, докарваха-е, имало е и дезертьори, но ние говорим за главните жизнени правила от онова време

И след войната имахме все още това чувство за взаимопомощ, за  дълг към другите. Постепенно то изчезна. Какво стана с нас?  Как от нормалната отзивчивост станахме равнодушни и бездушни

Не искам да изнасям поредните жалби за падението на нравите. Мисля, обаче, че всичко започна от най-различните социални несправедливости, когато лъжата, преувеличаването на заслугите и користта бяха основни правила и действаха безнаказано..но за това сетне

Смъртта на жената ме порази мен, фронтовака. Чужд, не важно кого, повика жената, измъчвана от самота пред лицето на смъртта. Навярно е непоносимо това чувство.Страшно наказание-а за какво? Не е известно. Поне до някого да се подслони. Така, изхвърлена от обществото и всички близки същества. Но не е ли срам и позор за синца ни. Вярващите имат тайнството на миропомазването, на опрощаването на греховете.Човек се пречиства. Човек усеща края. По леко му е, когато до него има някой, който да му съчувства , дори и чужд, да не говорим за близък. Да държи в този прощален миг нечия ръка, да каже последната си дума на някой, за да го чуят. Дори на милосърдна сестра или брат-които у на с а”остар”

В такива моменти се проверява милосърдието, като равнище на обществения ни хуманизъм.

Нравствеността се състои от чувства, свойства, понятия. Милосърдието е едно от тях. А нашият речник квалифицира милосърдната сестра и брат като „остар”

Думите не остаряват случайно. Милосърдие-какво е това?

следва продължение



Гласувай:
4



1. vmir - Много си прав,
21.08.2011 07:16
подобни немалко впечатления и съвсем конкретни тягостни и шокиращи лични изживявания имам от времето на соца, и трябва да добавя, че въпреки масовото реване и оплакване днес, за мен подобрението е повече от очевидно.

Жалко е обаче, че огромен брой заинтересовани за статута и положението си, представят соца за някакъв едва ли не рай, а днешните нрави и отношение - за влошени. Истината за мен е, че няма как половин век да учиш хората, че държавата прави всичко заради тях, а за две години да ги отучиш от това. Отделно, че в търсене на начини да се напакости на опонентите, се лансират и настоящите версии, че държавата е виновна за всичко, а от отделния човек нищо не зависи.
цитирай
2. andrei - zemaria-По нашите географски ширини,когато двама души се срещнат,преди да се попитат
21.08.2011 08:28
как си и имаш ли нужда от помощ,питат;какво работиш и от там нататък си изграждат мнение и ти кроят шапка!Така беше по време на соца-още по-зле е днес...Този модел на взаимоотношения е продиктуван и налаган от управленците,които и тогава и сега са от комунистическо-милиционерското котило.Щом е възможно службите за охрана да прегазват на пешеходна пътека майка с детенце и хора движещи се по тротоара от побеснели синчета на прокурори,милиционери,депутати и всякаква комунистическо-мутренска паплач -какво да очакваме от редовите граждани!?Поздрав от мен!
цитирай
3. andrei - ОТЧУЖДЕНИЕ
21.08.2011 08:29
26.06.2010 07:46 - ОТЧУЖДЕНИЕ

Автор: andrei Категория: Поезия
Прочетен: 100 Коментари: 0 Гласове: 5
Последна промяна: 16.07.2010 17:56


Твърде модна стана тази тема
и под благородното прикритие
се ровим из душите на хората край нас,
но себеси не питаме:какво в живота ни привлича,
на какво се радваме,какво обичаме
и дали от простичкият факт,
че сме се родили-затова умираме.
Отчуждил се е човека,
скрил се е на топло от съвеста,
прескача падналите, и за да не кажат:
видя,а пък си отмина-глава извръща настрана.
И пак под благородното прикритие
се питаме в душите си:
дали на болката станали сме чужди,
и как без нея ще познаем радоста?
Как без нея ще открием своето време,
или на времето длъжници сме сега?
Твърде модна стана тази тема,
модерно е и времето-модни са ни дрехите,
но с мода съвеста не се прикрива
и падналите пак модерно ли ще ги отминем?

Андрей Денчев- Каро
1987г.
цитирай
4. анонимен - peregrinator
23.08.2011 21:20
Нравите се ожесточиха след смяната на системата в Бг.Така или иначе по онова време имаше морал и сегашните безобразия са в пъти по големи.Даниил Гранин бе известен писател,да е жив и здрав на 92години е.Морала на хората на Запад е по голям в момента от българския или руския,защото системата им работи и не са си я разрушавали,макар и в днешно време и техния морал ерозира.ное по добър от нашенския. Пример давам от скандинавието.Бяхме с приятел в една кола в града и си хрупахме нещо вътре в нея,а на покрива и бехме оставили диня.Няколко човека докато бяхме вътре ни посочиха динята с цел да не я забравим,докато тръгваме с колата.Ако бехме в българия на кого би му пукало? но мен ми направи впечатление.
цитирай
5. zaw12929 - Грешно е от случка, да се правят о...
28.08.2011 16:06
Грешно е от случка, да се правят обобщения за цял народ! Манипулативно, даже обидно!!
цитирай
6. анонимен - Interesting, thanks
12.09.2011 02:24
I desired to thanks for this excellent go through!! I undoubtedly taking pleasure in every single small little bit of it I've you bookmarked to verify out new things you post…
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: zemaria
Категория: Политика
Прочетен: 4949410
Постинги: 485
Коментари: 3107
Гласове: 7250
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930