Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.06.2021 10:26 - ХЕГЕЛ, ФИЛОСОФИЯТА, НАУКАТА
Автор: lik Категория: Лични дневници   
Прочетен: 2848 Коментари: 1 Гласове:
3


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 

ФИЛОСОФСКАТА СИСТЕМА, МЕТОДЪТ на ХЕГЕЛ и НАУКАТА/   ФИЛОСОФИЯТА – казва  Хегел -  има  за  свой  предмет  на  изследване  ИДЕЯТА  /ИДЕИТЕ/.  А „ ИДЕЯТА – продължава   той -  е    като  ЧОВЕКА,  тя  има    ДУША   и  ТЯЛО.    Душата  на  идеята  е  ПОНЯТИЕТО,  а  тялото  на  идеята е  процесът  на  ОСЪЩЕСТВЯВАНЕ  на  ПОНЯТИЕТО. Понятието  и  неговото  осъществяване  това  са  две  страни,  различни  и  единни,  като  душата  и  тялото.  По  такъв  начин  НАЛИЧНОТО  БИТИЕ  на  ПОНЯТИЕТО  е  негово  ТЯЛО,  послушно, подобно  на  човешкото  тяло,  на  ДУШАТА.     Единството  на  наличното  битие и  понятието,  на  ТЯЛОТО  и  ДУШАТА,  е  ИДЕЯ.  ИДЕЯТА  е  не само  тяхната  ХАРМОНИЯ,  но  и тяхното  пълно  ВЗАИМОПРОНИКВАНЕ.  НЕ  е  ЖИВО  това,  което  по  някакъв  начин  не е ИДЕЯ.“

               ИНФОРМАЦИЯТА

Е  категория,  ПРИНЦИПНО  идентична  по  съдържание  с  категорията  ИДЕЯ  на  Хегел.  Нищо  не  може  да  бъде,  да  представлява,  да  изразява  смисъла  и  съдържанието  на  категорията  ИНФОРМАЦИЯ,   АКО  не  притежава  ДУША,  /ЗНАЧЕНИЕ, ПОНЯТИЕ,  ОРИГИНАЛ/  и  ТЯЛО  /ЗНАК,  ДУМА, ОСЪЩЕСТВЯВАНЕ  НА  ПОНЯТИЕТО,  КОПИЕ,  РЕПЛИКА/.  

            ДНК-молекулата  е  НАЛИЧНО  БИТИЕ  на  генетичната  информация  ИМЕННО  ЗАТОВА,  защото  притежава  ДВУСПИРАЛНА  СТРУКТУРА.  ВСЯКА  ДВУСПИРАЛНА  СТРУКТУРА  и  САМО  двуспиралната  структура  е  НАЛИЧНО  БИТИЕ  на  ИНФОРМАЦИЯТА  затова,  защото   ИНФОРМАЦИЯТА  е  ДЕЙСТВИТЕЛНА  единствено  тогава,  когато  е  ПОЛУЧЕНА,  което  реално  означава  когато  е  РАЗБРАНА.

                ИДЕЯТА    като  СИСТЕМА  на  ЧОВЕКА  е  ДУША  и  ТЯЛО.  Но   как  съществуват  ДУШАТА  и  ТЯЛОТО  на  ИДЕЯТА   в  тази   обективна  ДЕЙСТВИТЕЛНОСТ,  която  човекът  нарича  ПРИРОДА? На  своя   философски  език  Хегел   изразява  ДУШАТА  на  ПРИРОДАТА  с  категорията  ПОНЯТИЕ,  а   ТЯЛОТО  на  ПРИРОДАТА  нарича  ИНОБИТИЕ /друго,  външностно  битие/ на  ИДЕЯТА.  ЛОГИЧЕСКИ  ПОНЯТИЕТО /ДУШАТА/  е  ПЪРВО  спрямо ПРИРОДАТА  като  ИНОБИТИЕ /ТЯЛО/;  ИСТОРИЧЕСКИ  обаче  ПЪРВО  е  ТЯЛОТО /ИНОБИТИЕТО/  спрямо  ДУШАТА  /ИДЕЯТА/. ПОНЯТИЕТО  в  езика  на  Хегел  е  категория  на  СВЕТОВНИЯ  РАЗУМ,  който  е  присъщ  на  цялата  ДЕЙСТВИТЕЛНОСТ.  Каква  е  формата,  в  която  се  проявява  наличието  на  СВЕТОВНИЯ  РАЗУМ?  Отговорът  на  Хегел  на  този  въпрос  е  категоричен:  „ТАМ,  където  бъде  констатирана  ЦЕЛЕСЪОБРАЗНОСТ – пише  Хегел -,  ТАМ  е  налице  РАЗУМ.“   СЛЕДОВАТЕЛНО,  обективното  съществуване  на  ЦЕЛЕСЪОБРАЗНОСТ  в  ПРИРОДАТА  е  категорично  ДОКАЗАТЕЛСТВО  за  съществуване  на  СВЕТОВНИЯ  РАЗУМ.  Ето   ЗАЩО  понятието  ЦЕЛЕСЪОБРАЗНОСТ  е  буквално  като  ВАМПИР  за  физиката,  химията  и  даже  за  биологията.  Науките,   чиито  най-гениални  представители  уверено  твърдят,  че  са  разгадали  великите тайни  на  ПРИРОДАТА  като  въплъщение  на  световната  разумност  и  разумен  ред  в  лицето  на  нейните  ОБЕКТИВНИ  ЗАКОНИ,  открити  от  тях,  потреперват  само  при  споменаване  на  думата  ЦЕЛЕСЪОБРАЗНОСТ,  защото  я  мислят  за  телеологическа сянка  на  Бога. 

                  В  началото  на  50-те  години  на  миналия  век  обаче  гениалните  учени – физици,  химици,  биолози – се   изправиха  лице  в  лице  с  тази  научно  неприемлива  до  степен  на  непоносимост  за  тях  ЦЕЛЕСЪОБРАЗНОСТ.  Изправиха  се  пред  нея  в  момента,  в  който  откриха  ФУНДАМЕНТАЛНАТА  СТРУКТУРА  на  ДНК-молекулата. Няма  и  не  може  да  има  никакво  съмнение,  че  когато  е  налице  като  обективен  факт  една  САМОВЪЗПРОИЗВЕЖДАЩА  СЕ  СИСТЕМА, то  функционирането  на  тази          САМОВЪЗПРОИЗВЕЖДАЩА  СЕ  СИСТЕМА  притежава  ЦЕЛЕСЪОБРАЗЕН  характер.  И  тук   е  необходимо  едно  изключително  съществено  уточнение.  Всяка   отделна НАУКА  има  пълното  ПРАВО  на  своя  собствена  ГЛЕДНА  ТОЧКА,  тоест  на  своя  специфична за  нея НАУЧНА   ИНТЕРПРЕТАЦИЯ  на  ДЕЙСТВИТЕЛНОСТТА.  Но    именно  затова,  защото НАУКАТА,   разделена  на  десетки отделни  науки,   НЕ създава    НАУЧНО познание  ИЗОБЩО,  а  създава  ПАРЦИАЛИЗИРАНО,  разпръснато  в  зависимост  от  различните  изследвани  предмети  НАУЧНО  познание,  тя  НЕ  може  да  претендира  за    ЦЯЛОСТНА  ИНТЕРПРЕТАЦИЯ  на  ДЕЙСТВИТЕЛНОСТТА.  Съществуват  и  други  форми  на  човешко  познание,  който  имат  същото  ПРАВО  на  ИНТЕРПРЕТАЦИЯ  на  ДЕЙСТВИТЕЛНОСТТА,  каквото  право  има  науката.  Такава  ЦЯЛОСТНА  ИНТЕРПРЕТАЦИЯ  на  ДЕЙСТВИТЕЛНОСТТА   дава и  създава  ФИЛОСОФИЯТА.  ФИЛОСОФИЯТА  не  е  отделна,  не  е  специфична,  не  е  частна  наука.  ФИЛОСОФИЯТА  е  това,  което  се  нарича НАУКА  ИЗОБЩО.   ФИЛОСОФИЯТА  изцяло  признава  науката  и  всички  нейни  постижения;  ФИЛОСОФИЯТА  обаче  представлява  МЕТОД  на  МИСЛЕНЕ  и  ПОЗНАВАНЕ  на  ДЕЙСТВИТЕЛНОСТТА,  който  има  ВСЕОБЩО  ЗНАЧЕНИЕ  и  ВСЕОБЩО  приложение.  Всички  частни  науки  имат  свои  специфични  методи  на  научно  изследване  и  научно  познание,  но  понятието  МЕТОД  освен  частните  му  форми  притежава  и  ВСЕОБЩА  форма,  която  пронизва  всички  отделни  частно-научни  методи.




Гласувай:
3



1. krumbelosvet - Интересно
30.06.2021 18:15
Как ли се отнася Хегеловата "целесъобразност" към "прагматичния аспект" на информацията?
А Теория на тоя прагматичен аспект НЯМА и може би затова няма нито Теория на научно-техническия прогрес, нито е обяснен "механизмът на дийствие" на открития от Парето Закон за разпределение на доходите, проявяващ необяснима устойчивост във времето и пространството...
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: lik
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1258046
Постинги: 588
Коментари: 431
Гласове: 6310
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Блогрол