Прочетен: 7351 Коментари: 16 Гласове:
Последна промяна: 30.09.2007 22:55
Знаете ли как изглежда държава, която изпитва затруднения от бюджетно естество.
Румъния през Чаушеско. Диктаторът беше наложил драстични ограничения на всички разходи, за да изплати външния дълг на Румъния. Режим на тока. Държавната телевизия предава само два часа. Румънците масово нахлуваха в крайдунавските градове, за да си купуват изчезналите стоки от първа необходимост.
България през Луканово. България по Жанвиденово, зимата.
В такива времена служебни коли и мерцедеси не се купуват. Нови чиновници не се назначават. Не се строят обществени сгради. Примерите за пестеливост са очевидни за всички и най-вече от страна на държавата, до последния чиновник и гражданин.Защото ги изпитват на гърба си.
Така ли е България, член на ЕС през 2007?
А сещате ли се откога датират учителските стачки. Ще ви припомня, че от 2005 те са горе-долу на шест месеца. Още тогава се заговори за тези т.н дълбоки реформи, за диференцирани заплащания и прочие. Можете да проверите архивите на вестници и медии.
Остава да си отговорите-защо това досега не стана? Какво от набелязанато е факт? А какво от договореното, обещаното. Явно-не много, защото през 2006 отново имаше дълги и тежки учителски протести.
А с колко милиарда бюджетен излишък приключи 2005та година! Не ви ли писна да четете цели три поредни години, откак Станишев е на власт, едно и също по отношение на "реформи в образованието" и как няма пари за учителите. Какви дълбоки проблеми имало в самото образование!
А с колко милиарда бюджетен излишък приключи следващата 2006та година!
Очевидно е, че администрацията на ръководеното от Станишев правителство не е в състояние да проведе каквито и да е реформи-не само в образованието- и вината за това не е в учителите.
Същото беше и при Жан Виденов, за което заплатихме всички висока цена.
Но какъв е този финансов министър, който прави такъв бюджет, в който отделя такива средства за образование, въпреки ежегодните стачки в отрасъла? Ми същият, който отделя накрая милиардите за излишъци, които пък да се разпределят при нашите хора.
Имали за приоритет образованието, -глупости-имали са и и имат за приоритет излишъците! Ама не от тази, от 2008ма ще бъде приоритет, сега потърпете!
През същото това време бюджетните служители са 53 хиляди повече, създадени са нови и безсмислени агенции, администрацията харчи без никакво стискане -коли, консумативи, екстри! Хотелите, построени по моретата със съмнителни капитали, зад които често седят политици и държавни чиновници, са стена до стена, а заплатите на увеличаващата се армия от силовите ведомства и охранители са с четири цифри, за големите звезди.
Кой ли не се произнесе през тези дни за това образование- и нищо не мърда там ни на педя. И учителите пак си стачкуват, и пак са на мизерни залати. Триста лева през Костово бяха нещо прилично, макар и малко, през времето на Сакса станаха нещо неприлично, унизително, а днес са нещо смешно и мизерно.
Да, добре-нека има реформи. Определете им таван 1000 лева и тогава изисквайте-ако можете да формулирате кво. И което е по интересното-ако имате администрация, която да го следи.
В цялата работа, обаче, лъсва един опасен и мръсен рефлекс на неспособната да се справи с проблемите власт- опитът за противопоставяне на едни групи от обществото на други. Разбира се, това има дълбоки корени, върху които си струва да се замислим.
Нашето общество никога не се е отличавало с високи нива на социално сцеплепление между отделните му компоненти. За нас е по-скоро типично( и винаги е било) необикновено ниското ниво на обществено сцепление-всички знаете поговорката "орташката кобила кучета я яли" . Какво означава това ли-ами отсъствие на солидарност между класите, отсъствие на солидарност между поколенията, между отделните структурни обществени компоненти. Ниските пенсии и заплати към излишните-учители, здравеопазване, социално слаби, инвалиди и бедни, са символ на същото това отсъствие на солидарност между обществените компоненти. Появяват се шокиращи репортажи за домове на инвалиди и изоставени деца по световните медии. Въпросът е, че това е характерно и става винаги, когато една или няколко социални групи са подложена стресово на социално-политическа промяна, или на някакво друго бедствие. Първото, което групата е жертва е солидарността между компонентите си или иначе казано, обществото прави крачка назад, към едни по-архаични типове солидарност, за да оцелее, или оцелява на индивидуално ниво, както е обичайно при българите. Когато външната промяна е прекомерна, хората отдавна са доказали, че първото, което се жертва, за да се оцелее, е солидарността между структурните компоненти. Колкото по-голяма е социалната беда, толкова по-голям е скокът назад във времето(Чомски, Фуко). И толкова повече чалга се слуша, между другото. И в нашенски вариант на горното, се появяват мутрите-като доктори на групата и инженери-мародери на новата промяна .
Тук голямата питанка е във времевата компонента.
Нали вече сме в ЕС, нали вече сме отминали лошото, нали вече живеем добре, нали отдавна са зад гърба ни беднотията, бюджетните ограничения, нали имаме огромен растеж? Защо отново наблюдаваме същото, добре познато ни от близкото минало. Пак ли махалото се връща назад. Кого да питаме-Чомски, Фуко-или Станишев.
В бедствие ли сме, Станишев? Впрочем, последният явно не знае.
По добре питайте учителите…
Махалото на овчедушието
Архимед постоянно е ходел гол, благодаре...
30.09.2007 21:28
30.09.2007 21:57
Учителите имат право да искат достойни заплати. Но много ви моля - не правете политика с техния наистина не лек и благороден труд.
Черно на бяло съм писал в кво обвинявам Станишев-по добре дайте аргументиран отговор
Колкото до обвиненията ти - видях само едно. Станишев не дал бюджетния излишък да се раздаде за заплати. И какво щеше да последва ако го беше направил - нали знаем? За да дръпне икономиката и да има наистина пари за заплати - първо трябва да се създадат условия за нея. Да се дават повече пари само срещу повече реално свършена работа. И чак когато произведем достатъчно БВП можем да си позволим пари за поправяне на аномалии в заплатите трупани с години от други правителства. Иначе ще трябва да си спомняме за Виденов. Или за Унгария и кризата там след влизането й в ЕС.
И мен ме е яд, че не дават 100% увеличение на съпругата ми, а на шофьорите в София дадоха. Не трябваше да дават и на тях - това беше грешка. А учителите ги раздразни най-много това, че някой иска да оценява и тях. Да им дава пари според реално изработеното. Какво нахалство, нали? :)
01.10.2007 00:30
За Станишев нямам право да говоря, защото отдавна не живея в БГ. Имам чувството, че тези стачки са масови, защото управляващите сега са смотаняци и не знаят как да спрат протестите. Друг е въпроса дали протестите са справедливи и дали доходите трябва да се увеличат.
Какво искат учителите (преподавателите) или ... ТЕХНИТЕ ЛИДЕРИ!!!
Не, не е абривиатура.
Според народната мъдрост човек се учи, докато е жив. Преди, обаче, да се нау...
Категория: Наука
01.10.2007 19:47
дрън-дрън, ако мога да цитирам Станишев. При положение, че цените растат с такива темпове е въпрос на екзистенц-минимум да вдигнат заплатите.
02.10.2007 15:13
Нали продават учебници в книжарниците - всеки ще си купува и сам ще се образова вкъщи. Като се изучи, сам ще си напише диплома и ще тръгне с нея по света!
Разумно, нали?
Но да знаеш че пак ние сме виновни, българите ...
Веднъж гледах някакво едро ченге да разказва по ТВ една случка от времето на "братската дружба" с Ангола. Учил в България синът на някакво партийно величие от МПЛА - Партията на анголските комунисти. Та синчето знаело, че като завърши, се връща в Луанда направо министър на образованието.
"И като стана министър, шъ беся наляво и надясно"
Та сигурно се е върнал ...